Gallery Foto-expositie Oktober 2023 (Foto van Menschenkinder, eikenhouten beelden met anonieme gezichten)

Menschenkinder heten deze dertig figuren, gegroepeerd nabij De Thornsche Molen en de Querdamm in de Ooijpolder. Ze ontvluchten oorlog, waanzin en onmenselijkheid in verleden en heden. Ze zijn geen man en geen vrouw, geen kind en geen grijsaard. Ze lijken op grote schaakstukken die door een onzichtbare hand heen en weer geschoven worden. Ze hebben geen keuze en geen doel, maar staan machteloos in tijd en ruimte Menschenkinder is onderdeel van de historische grensoverschrijdende wandelroute die sinds 20 maart 2020 officieel bestaat. De ruim zes kilometer lange wandeling leidt langs Zyfflich, het Wylerbergmeer en De Thornsche Molen die ook het initiatief voor dit route- en kunstproject heeft genomen. Het thema is ‘Herinnering 75 jaar Vrijheid’. Het kunstwerk sluit, aan bij wat zich ooit op deze plekken heeft afgespeeld en houdt de wandelaar een permanente spiegel voor. Deze Menschenkinder staan symbool voor iedereen in een turbulente tijd. Op locatie herinneren ze speciaal aan allen die tijdens de oorlog gedwongen waren te evacueren.

Cameraspecificaties: brandpuntsafstand: 55mm, ISO: 100, Diafragma: f/8, Sluitertijd: 1/320s.